Hoppa till innehåll

Arne Müller blir hedersdoktor

Journalisten Arne Müller sitter i Barents Press Sveriges styrelse och är en uppskattad ledare för flera av våra kurser. Han har under många år granskat frågor om naturresurser, gruvnäring, regional utveckling och klimatomställning. För det arbetet har han nu utsetts till hedersdoktor vid Umeå universitet.

Vi ringde upp honom under en av hans många cykelturer i sin hemstad Umeå för att ställa tre snabba frågor. 

Först en sportfråga: hur känns det? 

– Det känns väldigt omtumlande, men framför allt hedrande och glädjande. Jag vet att sådana här utnämningar föregås av en omfattande process där man granskar vad personen har gjort. Att universitetet har kommit fram till att mitt arbete med frågor om naturresurser, regionala klyftor och klimatomställning har haft betydelse känns förstås väldigt stort. Samtidigt är jag lite förvånad. När jag började arbeta med de här frågorna hade jag aldrig kunnat föreställa mig att det skulle leda till något sådant här.

Vad betyder utnämningen för dig som journalist?

– Rent konkret kommer jag att fortsätta göra samma saker som tidigare. Men det är ett starkt erkännande och en uppmuntran att fortsätta. Jag ser det också som en påminnelse om vikten av de principer som både forskning och journalistik bygger på: noggrann faktakontroll, allsidighet och att försöka belysa frågor från flera olika perspektiv. Det stärker min ambition att fortsätta hålla höga krav på mitt eget arbete.

Vad är ditt nästa stora projekt?

– Just nu skriver jag på en ny bok. Den första handlade om miljöproblemen i gruvbranschen, men sedan dess har det hänt väldigt mycket. Det har tillkommit nya erfarenheter, samtidigt som det sker stora förändringar på det politiska området, både nationellt och inom EU. Den nya mineralstrategin och den kraftiga ökningen av prospektering efter bland annat guld, uran och koppar ger mycket att resonera kring.

Text: Erik Norbergh